En hopen dat 2010 eindelijk het jaar wordt waar de fietsers in Pajottenland aux serieux worden genomen. Dankzij meer en betere fietsinfrastructuur krijg je meer fietsers en dus ook meer mobiliteit, meer veiligheid, meer gezondheid en meer natuur. Wordt 2010 het jaar waarin de mooie bla bla bla van de mobiliteitsplannen eindelijk zichtbaar worden? Zal er eindelijk politieke wil worden gevonden voor een fietsbeleid? We vragen het ons af.
Goed nieuws: Provincie Brabant wil fietsprovincie nummer 1 worden vernamen we via hun prachtig infoblad vol met de beste fietspadvoorbeelden. Eigenaardigheid wil dat het plan van funcionele en recreatieve fietsroutes waarmee de Provincie nu ruime pub rond maakt al klaar was in 2002. Toen de Provincie zelf nog beheerder was van tal van wegen heeft ze onvoldoende ingezet om haar wegen uit te rusten met de broodnodige fietspaden. De verkiezing van "Mijn slechtste fietspad" (actie van het Nieuwsblad een paar jaar geleden) was in Brabant een Provincieweg! Let op: er werden wel degelijk fietspaden aangelegd, maar aan een veel te traag tempo. Maar goed, het tij is aan het keren. Als Brabant fietsprovincie nummer 1 wil worden zijn we uiteraard blij. We hopen dan ook dat de PR-managers van de Provincie de Pajotse gemeentebesturen voldoende kunnen overtuigen van het belang van goede en veilige fietsverbindingen. Dat de bla bla bla omgezet wordt in daden, daar kijken we naar uit.