05-10-2010
Halle centrum: defekte brug legt onvoldoende investeringen in fietsbeleid bloot
In een fietsvriendelijke stad hoeft een brug minder niet meteen verkeersellende te creëren. Een groot deel van de mensen schakelen dan over op de fiets of gaan te voet of combineren met openbaar vervoer. Helaas is Halle geen uitblinker in fietsbeleid. Het autoverkeer zit in de knoop. We hopen dat mensen alternatieven gaan uitproberen. Halle telt vele scholen en bijna 10.000 leerlingen die voor een groot deel met de auto worden gebracht. Woon-schoolverkeer zijn hoofdzakelijk korte afstanden, perfect fietsbaar. Maar we horen nog te vaak "ik mag niet van mamma". Veilige en comfortabele fietsvoorzieningen zijn een must. Al sinds de jaren 70 weten de Halse politici dat meer verkeersveiligheid belangrijk is om aan te werken. Toen al werd opgeroepen voor veilige fietspaden, een autovrije binnenstad, woonerven en zone30. Het mobiliteitsplan anno 2001 stond bol van goede voornemens met onder andere een fietsbrug over het kanaal, een fietspad in de Suikerkaai edm... Het Verkeersplatform Halle en de Fietsersbond maakten dossiers op maar hiervan werd nauwelijks iets gerealiseerd (bedankt voor de moeite). Let op: Halle heeft de laatste jaren wel vorderingen gemaakt, maar naar ons gevoel gaat het te traag vooruit. Bijvoorbeeld de fietsdoorgang onder de Waterloobrug duurde 10 jaar om opnieuw toegankelijk te zijn, voor een (fiets)snelweg toch bijzonder lang. We hopen dat de herstelling van de Bospoortbrug geen 10 jaar in beslag neemt en dat men tegelijk een brede fietsstrook voorziet en het voetpadgedeelte beter beveiligd. Om mobiel te blijven is het belangrijk om meer te investeren in de fiets. Fietsers zijn geen paria's!