20-01-2011

Halle heeft haar mobiliteitsplan herzien zowel in de breedte als in de diepte

Het mobiliteitsplan uit 2000 kende een resem aandachtspunten ten voordele van de zachte weggebruikers, lees voetgangers en fietsers. Er werd gestreefd naar duurzame mobiliteit. Helaas stellen we vandaag vast dat er te weinig werd geïnvesteerd om gedragsverandering teweeg te brengen.
Als je meer mensen op de fiets wil dan is veilige en comfortabele aaneengesloten fietsinfrastructuur noodzakelijk. Dat is de basis. Idem voor voetgangers. Daarnaast zijn maatregelen nodig om het autoverkeer echt te ontmoedingen.
Dus niet met termen als het "stand still principe" waar zogenaamd geen autoparkeerplaatsen meer bijkomen terwijl bij elke nieuwbouw of bijkomende winkel x aantal auto-P-plaatsen worden toegevoegd.
Het STOP-principe (eerst Stappers, dan Trappers, Openbaar vervoer en als laaste Privé vervoer) kreeg toen veel aandacht. Helaas nauwelijks concrete uitvoeringen.
Waar blijven de noodzakelijke fietspaden, de fietsbrug over het kanaal, fietsstraten en de fietsparkings? Waar blijven de woonerven in wijken, de uitgebreide zone 30's, zeebrapaden met accentverlichting, veiligere kruispunten?
En waarom niet Halle centrum autovrij? Halle is er klein genoeg voor.

Kopenhagen kende 15 jaar geleden minder dan 10% fietsverplaatsingen. Na doordachte inspanningen waarbij de auto in de stad werd geweerd en ten volle werd geïnvesteerd in veilige fietsinfrastructuur telt men vandaag ruim 40% fietsverplaatsingen.

We zijn benieuwd wat het "verbreden en verdiepen" van het mobiliteitsplan kan betekenen.
De Fietsersbond hoopt deze keer vooral op daadkracht met zichtbare veranderingen op korte termijn.

Afspraak: 20 uur, raadzaal stadhuis Halle.
Dinsdag 1 februari: toelichting AOC
waarbij je kan horen hoe het mobiliteitsplan geëvolueerd is, incl. wie wat hoe. Luisteren mag, praten of vragen stellen niet.
Dinsdag 8 februari: net een week later wordt een hoorzitting gehouden waarbij iedereen vragen mag stellen, bezwaren uitten of suggesties doen.